ActNow i din iphone!
Follow ActNowAlways on Twitter
Almedalsveckan
English Danish Dutch Finnish German Norwegian Swedish

Klicka här för att läsa ActNow nr. 2 2010!

Barn som får alkohol från föräldrar dricker mer
Skrivet av Admin2   
2010-04-27 kl. 11:56


Barn som får dricka alkohol tillsammans med sina föräldrar dricker mer alkohol på sikt. Det visar en forskningsgenomgång som Statens folkhälsoinstitut har gjort. Den motsäger därmed tanken att ungdomar skulle dricka mindre om de får ”lära sig” att dricka av föräldrar.

 

Bland ungdomar är det vanligare att dricka sig berusad tillsammans med sina kamrater än med sina föräldrar. I några länder får föräldrar därför rådet att dricka alkohol tillsammans med sina barn. Tanken är att ungdomar på så sätt skulle lära sig att använda alkohol utan att bli berusade. Men en aktuell forskningsöversikt från Statens folkhälsoinstitut visar att rådet snarare kan få motsatt effekt.

 

Vår genomgång av forskningen visar på att barn som får dricka alkohol tillsammans med sina föräldrar löper en ökad risk för att på sikt dricka mer alkohol, säger Sven Bremberg, expert vid Statens folkhälsoinstitut.

 

I en intervjuundersökning, som nyligen utförts av Sifo inom ramen för kunskapssatsningen TÄNK OM, uppger var tredje tillfrågad förälder till en 15-åring att de har låtit sitt barn smaka på alkohol, till exempel i samband med en middag eller högtid.

 

Att bjuda hemma kan ses som uttryck för en tillåtande attityd och det ökar risken för att deras barn ska dricka mer och därmed även risken för att barnen ska drabbas av olika typer av problem eller skador, fortsätter Sven Bremberg.

 

Annan forskning visar att strikta regler och normer hemma vad gäller alkohol gör att ungdomar börjar dricka vid senare ålder, dricker mindre och inte minst, mindre ofta utvecklar ett problematiskt alkoholdrickande.

Ungdomars bruk av alkohol är en betydande hälsorisk, särskilt berusningsdrickande. I mer än var tredje dödsolycka bland unga män har alkohol funnits med i bilden. Ungdomar med en hög alkoholkonsumtion drabbas också i högre utsträckning av psykisk ohälsa.

 

Läs mer:

Alkoholbruk - föräldrar bör avstå från att bjuda sina barn på alkohol

 

Besök också:

Tänk om – ett antilangningsprojekt

 

0 Kommentarer

Skriv en kommentar


    • >:o
    • :-[
    • :'(
    • :-(
    • :-D
    • :-*
    • :-)
    • :P
    • :\
    • 8-)
    • ;-)



    Är bilden svår att tyda? Klicka här.

    Copyright © ActNow